Φρένο στο αυτοκίνητο.

Οι γενικές κατευθύνσεις του σχεδίου έτσι όπως σκιαγραφούνται μέσα από τα εναλλακτικά του σενάρια κινούνται στην σωστή κατεύθυνση στον βαθμό που περιορίζουν την κίνηση των οχημάτων σε βασικούς οδικούς άξονες και δεν την διαχέουν σε τμήματα της πόλης που δεν υπάρχουν προϋποθέσεις και θα προέκυπταν ασυμβατότητες με άλλες χρήσεις (κατοικία, ξενοδοχεία, καταστήματα). Επίσης προτείνονται δοκιμασμένες λύσεις που θα διευκολύνουν την κυκλοφορία σε πολλά σημεία.
Νομίζω όμως ότι δεν προωθείται η βιώσιμη κινητικότητα στο τμήμα της πόλης που κατεξοχήν υπάρχουν πλεονεκτήματα για κάτι τέτοιο, δηλαδή στο παραλιακό μέτωπο το οποίο συγκεντρώνει ένα μεγάλο μέρος μιας μη ανελαστικής κίνησης οχημάτων, μιας κίνησης δηλαδή που θα μπορούσε απλά να μην υπάρχει εκεί. Ο παραλιακός δρόμος βόρεια του λιμανιού συγκεντρώνει την κίνηση από και προς το Κρωτήρι – Μαρτσέλο και το Καλάμι επειδή δεν υπάρχει περιφερειακός των Λιβαδιών. Το τμήμα της Παραλιακής νότια του λιμανιού έχει κυρίως την κίνηση οχημάτων που την χρησιμοποιούν ως νόμιμο και παράνομο παρκινγκ. Το μεγαλύτερο ποσοστό των οχημάτων που κατεβαίνουν τον δρόμο της Εκατονταπυλιανής δεν έχουν προορισμό το λιμάνι που σημαίνει ότι θα μπορούσαν να έχουν παρκάρει σε κάποιο από τα παρκινγκ.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να εκφράσω μεγάλες επιφυλάξεις για την εκτίμηση του σεναρίου Σ2020-4 (πεζοδρόμηση παραλιακής οδού) όσον αφορά την μείωση σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση, της κυκλοφορίας στην Ν. Στέλλα (δρόμος Εκατονταπυλιανής) προς λιμάνι. Συγκεκριμένα με βάση την τεχνική έκθεση (πίνακες 10 και 18) στην περίπτωση της πεζοδρόμησης του παραλιακού δρόμου ο φόρτος στην Ν. Στέλλα προς λιμάνι σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση θα πέσει από 796 PCU/h σε 766 PCU/h. Αυτή η εκτίμηση για μικρή μείωση καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και την χαμηλή αξιολόγηση του σεναρίου σε χρόνους διαδρομής. Η εμπειρία όμως όσων γνωρίζουν πως λειτουργεί η πόλη οδηγεί στην πεποίθηση ότι η μείωση θα είναι πολύ μεγαλύτερη. Αξίζει να θυμηθούμε ότι στο Δημοτικό Συμβούλιο είχε συζητηθεί πρόταση, που δυστυχώς δεν πέρασε, για δοκιμαστική πεζοδρόμηση, για ένα περίπου μήνα το καλοκαίρι, ώστε να εκτιμηθεί η παράμετρος αυτή.
Σε σχέση με την άλλη πλευρά της παραλιακής (προς λιβάδια) είναι επιβεβλημένη η χάραξη και κατασκευή περιφερειακού δρόμου, μήκους όχι μεγαλύτερου από μισό χιλιόμετρο, από το πίσω μέρος του Ναυτικού Ομίλου σε σημείο του δρόμου των Καμαρών πριν από το ΕΠΑΛ όπως ερχόμαστε από την πόλη. Έτσι όλη η κίνηση από και προς Κρωτήρι και Καλάμι θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί από τον δρόμο των Καμαρών και αυτόν τον περιφερειακό και η παραλιακή να είναι περιορισμένης κυκλοφορίας μόνο για τα σημεία επί αυτής μέχρι τον Ναυτικό Όμιλο. Στον δρόμο των Καμαρών, μέχρι το ΕΠΑΛ κι αργότερα και μέχρι το Δεύτερο Γυμνάσιο είναι επιβεβλημένη η δημιουργία πεζοδρομίου. Σε αυτόν τον δρόμο σήμερα περπατούν πολλοί μαθητές, περισσότεροι μάλλον απ’ όσοι στον “περιφερειακό” γιατί για το ΕΠΑΛ δεν υπάρχει εναλλακτική πρόσβαση. Είναι καλό να σχεδιάζουμε περιφερειακούς δρόμους αλλά όχι μόνο με γνώμονα την διευκόλυνση των οχημάτων. Ο υπάρχων “περιφερειακός” είναι πλέον η Αγορά της πόλης και η πόλη ασφυκτιά κι επεκτείνεται, χωρίς σχέδιο δυστυχώς.
Κατά την γνώμη μου το μεγαλύτερο μέρος της κυκλοφορίας οχημάτων εντός της πόλης μπορεί και πρέπει να περιοριστεί. Αν απλά διευκολύνουμε την κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης θα αυξήσουμε την παρουσία του αυτοκινήτου. Στόχος είναι η αύξηση της κίνησης πεζών και ποδηλατων, το αυτοκίνητο πρέπει να πατήσει λίγο φρένο. Αν το ΣΒΑΚ λέμε και εννοούμε ότι έχει στόχο την βελτίωση της προσβασιμότητας της αστικής περιοχής με έμφαση στο περπάτημα, το ποδήλατο και την δημόσια συγκοινωνία, το παραλιακό μέτωπο της πόλης είναι το πεδίο που μπορούν να βρουν εφαρμογή αυτές οι αρχές. Η πολιτική επιλογή πρέπει να είναι να αποδοθεί η πόλη στους ανθρώπους. Μια πόλη που δεν είναι σχεδιασμένη για να μπαίνουν μέσα πολλά αυτοκίνητα. Οι δραστηριότητες που τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί εντός του οικισμού, όπως διοικητικές υπηρεσίες, λιμάνια, ΚΤΕΛ, τράπεζες, γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων κλπ δεν πρέπει περεταίρω να ανακόπτουν την τουριστική του ανάπτυξη και να υποβαθμίζουν το επίπεδο ζωής. Η ιστορική και αναπτυξιακή σημασία της πόλης θα έπρεπε να επιβάλλει την προσαρμογή αυτών των τομέων στις ανάγκες της πόλης κι όχι το αντίστροφο. Ας κρατήσουμε την κυκλοφορία οχημάτων στο κέντρο κυρίως για την ανελαστική χρήση του λιμανιού κι ας δώσουμε στους ανθρώπους χώρο να ζήσουν με ποιότητα.

1 απάντηση/εις σε “Φρένο στο αυτοκίνητο.”

  1. Ο γενικός στόχος που επικαλείστε είναι ο ίδιος με της μελέτης. Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις (πεζοδρόμια, κυκλοφορία αυτοκινήτων εντός του κέντρου, κ.λπ.) εμπεριέχονται στο ΣΒΑΚ.
    Οι προτάσεις του ΣΒΑΚ βασίζονται στα επιστημονικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν, τα οποία είναι διεθνώς αποδεκτά (και στην Ελλάδα) και αξιόπιστα, ενώ έχουν δοκιμασθεί σε πολλές αντίστοιχες περιπτώσεις. Άλλωστε, όπως εμπεριέχεται στη Μελέτη, το μαθηματικό πρότυπο (μοντέλο) βαθμονομήθηκε για τη συγκεκριμένη περιοχή και ελέγχθηκε η αξιοπιστία του. Στο μοντέλο εισέρχονται τα στοιχεία (υφιστάμενα και μελλοντικά) μετακινήσεων για τις περιόδους αιχμής και τυπικής και προκύπτουν τα αποτελέσματα στα οποία βασιζόμαστε ώστε να επιλέξουμε τις βέλτιστες λύσεις.
    Η μελέτη βασίζεται σε στοιχεία και όχι σε εκτιμήσεις.

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *