Προτάσεις για Κυκλοφοριακό στο λιμάνι της Παροικίας

ΠΑΡΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020
Προτάσεις για Κυκλοφοριακό στη Παροικία

Το κυκλοφοριακό είναι ίσως το πιo σημαντικό πρόβλημα που έχει επίδραση στην καθημερινότητα των πολιτών της Πάρου
Με αφορμή την πρόσφατη συνάντηση στην αίθουσα του Αρχιλόχου για την παρουσίαση της Σ.Β.Α.Κ. Πάρου θέλω να αναφερθώ σε κάποιες ιδέες και προτάσεις , ώστε να υπάρχει βελτίωση από τις κακές σημερινές συνθήκες.
Δεν θα μπορούσα ποτέ να αντικαταστήσω τους καταρτισμένους επιστήμονες και ειδικούς, ωστόσο η καθημερινή ενασχόλησή μου ως τουριστικός και ναυτιλιακός πράκτορας από το 1985 στο νησί καθώς και ένας από τους πρώτους κατόχους πιστοποιητικών Επαγγελματικής Ικανότητας Οδικού μεταφορέα στις Κυκλάδες, διαμορφώνω τις παρακάτω προτάσεις και με γνώμονα ότι είναι μικρής παρέμβασης, όσον αφορά το οικονομικό κόστος, τις μελέτες που χρειάζονται, και το χρόνο υλοποίησης.

Παροικιά
Όπως είναι γνωστό η Παροικιά είναι ο μεγαλύτερος οικισμός του νησιού. Εδώ συγκεντρώνεται το μεγαλύτερο μέρος των οικονομικών και διοικητικών δραστηριοτήτων, αποτελεί ένα μεγάλο μέρος του τουριστικού προϊόντος της Πάρου που αφορά καταλύματα, καταστήματα εστίασης, διασκέδασης κ.α. όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με το κεντρικό λιμάνι που διέρχονται η μεγαλύτερη ποσότητα επιβατών και εμπορευμάτων, δημιουργούν πολύ άσχημη εικόνα, ιδιαίτερα δε τους καλοκαιρινούς μήνες της αιχμής της τουριστικής περιόδου. Γενικότερα για το κυκλοφοριακό έχουν ασχοληθεί εδώ και χρόνια Δημοτικές αρχές, τοπικοί φορείς και σύλλογοι καθώς και επαγγελματίες και επιστήμονες με ιδιαίτερη τεχνική κατάρτιση.
Επίσης έχει ψηφιστεί και είναι σε ισχύ η διάταξη ρύθμισης της κυκλοφορίας με την υπ’ αριθμόν 164/2007 κανονιστική και των συμπληρωματικών 285/2007 & 214/2008. Οι προτάσεις που αφορούν βελτιώσεις στις προαναφερθείσες κανονιστικές και που πιστεύουμε ότι θα βοηθήσουν την καλύτερη λειτουργία, ιδιαίτερα γύρω από τη περιοχή του λιμανιού είναι οι εξής:
1. Παραλιακή ζώνη – πάρκο Αγ. Νικολάου
Κατά μήκος από την διασταύρωση της παραλίας με το κέντρο υγείας και μέχρι τη διασταύρωση του ξενοδοχείου Oasis να τοποθετηθεί στο μέσο του οδοστρώματος ελαφριάς αναστρέψιμης κατασκευής εμπόδιο που να επιβάλλει α) υποχρεωτική διέλευση των οχημάτων από τη δεξιά πλευρά, που είναι προς τη θάλασσα, για το κεντρικό λιμάνι και β) υποχρεωτική διέλευση των οχημάτων από την αριστερή πλευρά, που είναι προς την πλευρά του Αγ. Νικολάου για να στρίψει το όχημα αριστερά προς την Εκατονταπυλιανή.
Το παραπάνω μέτρο θα βοηθήσει τη συνεχόμενη ροή των αυτοκινήτων και θα αποτρέπει έστω για λίγο την προσωρινή στάθμευση δεξιά ή αριστερά του δρόμου.
Εδώ θα πρέπει να προβλεφθεί για το διάστημα των μεγάλων αναχωρήσεων των ΙΧ συνήθως το τελευταίο 10μερο του Αυγούστου να υπάρχει η δυνατότητα από τη Λιμενική αρχή , να διαφοροποιεί την χρήση , και να υπάρχει για αυτό το διάστημα μια λωρίδα μόνο και η άλλη να είναι λωρίδα αναμονής οχημάτων προς φόρτωση.

2. Από διασταύρωση Oasis μέχρι Εκατονταπυλιανή
Αναδιάταξη των χώρων στάθμευσης, αφήνοντας μικρότερο αριθμό θέσεων για οχήματα ,παράλληλα με την δρόμο, πάντα με το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης. Να οριοθετηθεί το πλάτος του δρόμου που είναι ικανό να εξυπηρετήσει όλα τα οχήματα με αναστρέψιμης μορφής εμπόδιο(φωτογραφία). Στο χώρο που θα δημιουργηθεί μεταξύ του πεζοδρομίου και του δρόμου διαφυγής να δοθεί η δυνατότητα εκτός από την ελεγχόμενη στάθμευση να μπορούν να έχουν στάση και τα οχήματα ανάγκης π.χ ΑΜΕΑ, χρηματαποστολών .
Πρόσφατα και μετά από πολλές εξαγγελίες άρχισε να εφαρμόζετε στο χώρο αυτό το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης , και ευχόμαστε να διατηρηθεί σε όλη την διάρκεια του χρόνου.

3. Μπροστά από το πεζόδρομο της Εκατονταπυλιανής
Να δημιουργηθεί εσωτερικά του κράσπεδου που σταθμεύουν τα ΙΧ ,χώρος στάσης λεωφορείων, ώστε να αποβιβάζει η να παραλάβει προσκυνητές και επισκέπτες από την Εκατονταπυλιανή. Από τον ίδιο το δρόμο θα μπορούν να κατευθυνθούν τα αυτοκίνητα του προσκυνήματος που σταθμεύουν στο άλσος
Η στάθμευση των λεωφορείων προβλέπεται από το άρθρο 6 της κανονιστικής 214/2008 ωστόσο πρακτικά με τις υπάρχουσες συνθήκες δε μπορεί να εφαρμοστεί.

4. Ο δρόμος μπροστά από το Κέντρο Υγείας
Θα πρέπει να δημιουργηθούν 2 τουλάχιστον νησίδες όπως προβλέπονται και από την υπάρχουσα συγκοινωνιακή μελέτη του Μετσόβιου Πολυτεχνείου(μελέτη Γκόλια)
α) εμπρός από το Κέντρο Υγείας και β) εμπρός από το χώρου του περιπτέρου στη παραθαλάσσια ζώνη μετά το κέντρο υγείας.
Οι νησίδες θα πρέπει να είναι χαμηλού ύψους ώστε τα μακριά και δυσκίνητα οχήματα να μπορούν να περάσουν από πάνω. Οι νησίδες θα αποτρέψουν από τη στάθμευση τα οχήματα και θα διευκολύνουν τη συνεχή ροή των αυτοκινήτων.
Εκτός από τις δυο νησίδες που θα κατασκευαστούν ώστε να εμποδίζεται η στάθμευση στις στροφές ΙΧ αυτοκινήτων θα μπορούσε να γίνει διαγράμμιση επί του δρόμου με τόξα και ένδειξη κατεύθυνσης των οχημάτων δεξιά προς την περιοχή Λιβάδια ή αριστερά προς το λιμάνι.

5. Από την Εκατονταπυλιανή μέχρι τη διασταύρωση του περιφερειακού
Στο δρόμο αυτό να επανατοποθετηθούν τα πλαστικά κολωνάκια στη μια πλευρά του δρόμου που απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση και τα οποία αφαιρέθηκαν στη διάρκεια της νέας ασφαλτόστρωσης. Η πρότασή μου είναι να τοποθετηθούν στη πλευρά που βρίσκεται το προσκύνημα (έξοδος από την πόλη) και να επιτραπεί η στάθμευση από την πλευρά του κέντρου υγείας καθώς σε όλη αυτή την πλευρά υπάρχουν σπίτια και καταστήματα και είναι πιο πρακτικό για τους χρήστες.
Ακόμα προτείνω να δημιουργηθεί πεζόδρομος εντός του άλσους και που θα έχει εξόδους α) στο δρόμο πίσω από το αρχαιολογικό και β) στο μέσο του δρόμου που βρίσκεται μεταξύ του κέντρου υγείας και τη διασταύρωση του περιφερειακού.

6.Χώροι στάθμευσης
Θα πρέπει να είναι εμφανής η σήμανση των χώρων στάθμευσης ώστε να διευκολύνονται οι οδηγοί στην ανεύρεσή τους. Θα πρέπει να διαγραμμιστούν και να φωτιστούν όλοι οι χώροι που χρησιμοποιεί ο Δήμος.
Να εξεταστεί η δυνατότητα να υπάρχει χρονοχρέωση στους δυο Δημοτικούς χώρους στάθμευσης α) πίσω από την Εκατονταπυλιανή και β) στο χώρο που είναι και η «Μεταφορική Πάρου» ώστε να γίνουν πιο λειτουργικοί. Τα αυτοκίνητα που σταθμεύουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα μπορούσαν να έχουν ελεύθερη στάθμευση στα υπόλοιπα σημεία που διαθέτει ο Δήμος. Για τους κατοίκους , που ζουν στον οικισμό , και θα χρειαστεί να μεταφέρουν αποσκευές ή εμπορεύματα να δίνεται η δυνατότητα για 1 ή 2 ώρες ελεύθερης στάσης, η να δοθούν κάρτες δωρεάν στάθμευσης , έστω με κάποιο μικρό αντίτιμο

Επίσης να εντοπιστούν όλα τα μακροχρόνια σταθμευμένα αυτοκίνητα και όσα είναι παρατημένα και να μεταφερθούν μετά από τις ανάλογες ειδοποιήσεις. Αντίστοιχες ενέργειες ευπρεπισμού και διαγραμμίσεων θα πρέπει να γίνουν σε όλους τους δημοτικούς χώρους στάθμευσης σε όλο το νησί.

Δημόσια Μέσα Μεταφοράς στο λιμάνι της Πάρου
1. ΚΤΕΛ: Υπάρχει μία ενδιαφέρουσα πρόταση που προέκυψε μετά από πρόσφατη μελέτη που έγινε το 2017 για λογαριασμό της επιχείρησης ,και αναφέρει για μεταφορά των λ/φ για στάση μπροστά από το ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ ,ωστόσο επειδή για να πραγματοποιηθεί αυτό θα πρέπει να γίνουν μονοδρομήσεις και διέλευση μεγάλων οχημάτων από στενούς δρόμους, όπως στο ποτάμι ,που καταλήγει στο καρνάγιο, ίσως θα ήταν καλύτερο, να δημιουργεί η στάση αυτή με χώρο για ολιγόλεπτη παραμονή στο χώρο του Πάρκου ,σε θέση παράλληλα με τον δρόμο ανόδου από το λιμάνι ,προς την Εκατονταπυλιανή. Σε αυτή τη περίπτωση η είσοδος στο χώρο αυτό θα γινόταν από το σημείο που σήμερα βρίσκετε το άγαλμα του .(φωτογραφία με σχετικό σχεδιάγραμμα)
2. ΤΑΧΙ: Να παραμείνουν όπως έχουν
3. Τουριστικά Λεωφορεία: Η παραλαβή των επιβατών να γίνεται από το λιμάνι και η αποβίβαση των ταξιδιωτών στο χώρο μπροστά από τις αίθουσες αναμονής, Επίσης να εξεταστεί η δυνατότητα, να δημιουργηθεί χώρος στο δρόμο προς τα Λιβάδια, πιθανότατα στο ύψος της σιδερένιας (καρνάγιο), μια θέση στάσης και στάθμευσης ώστε οι παραλαβές πελατών για εκδρομές να γίνουν από εκείνο το σημείο και έτσι θα βοηθήσει την κίνηση στην περιοχή του Μύλου.
4. Ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα “Rent a car” : Στη Πάρο δραστηριοποιούνται πάνω από 35εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων με ένα στόλο που υπερβαίνει κατά πολύ τα 1500 αυτοκίνητα, στην αιχμή της τουριστικής κίνησης.
Πιστεύω ότι θα πρέπει να γίνει συζήτηση με όλες τις εταιρείες και να εξεταστεί το ενδεχόμενο κοινής λύσης αποσυμφόρησης του όγκου των αυτοκινήτων που κινούνται ή σταθμεύουν γύρω από το λιμάνι της Πάρου.
Μια ιδέα θα μπορούσε να συζητηθεί είναι η δημιουργία χώρου παραλαβής και παράδοσης των αυτοκινήτων σε κάποιο από τα δημοτικά parking και να δοθεί συγκεκριμένος χώρος στάθμευσης σε κάθε εταιρεία. Η διακίνηση των πελατών θα γίνεται με 1 ή περισσότερα mini bus από συγκεκριμένο σημείο παραλαβής στο λιμάνι μέχρι το χώρο στάθμευσης και αντίστροφα.
Το κόστος ενοικίασης θέσεων στο parking θα περιλαμβάνει και το κόστος μεταφοράς από και προς το λιμάνι. Σε κάθε περίπτωση αυτό θα μπορέσει να εφαρμοστεί μόνο με τη σύμφωνη γνώμη όλων των εμπλεκομένων.
Θα πρέπει να λάβουμε υπ όψιν μας όμως ότι σε καθημερινές αφίξεις ιδιαίτερα την υψηλή περίοδο των πλοίων σε ώρες αιχμής κάθε μια από τις εταιρείες ενοικίασης έχει αρκετές παραδόσεις και αντίστοιχες παραλαβές. Αυτό δημιουργεί ένα μεγάλο όγκο οχημάτων που να πρέπει να διακινηθεί στο χώρο του λιμανιού.

Γενικά

Κατά καιρούς έχουν γίνει για το θέμα του κυκλοφοριακού μελέτες και προτάσεις ,χωρίς να προχωρήσει η υλοποίησή τους ,εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις
Πρώτα από όλα υπάρχει η μελέτη , την οποία παρήγγειλε ο Δήμος Πάρου το 2003. Είναι η ίσως η πιο εμπεριστατωμένη ,καθώς έγινε σε βάθος 10 μηνών (συμπεριλαμβανομένης της τουριστικής περιόδου),αφορούσε το οδικό δίκτυο που είναι ίδιο με το σημερινό, έχει αναλυτικές μετρήσεις, και τα κύρια σημεία της είναι
α)τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς, να βρίσκονται σε χώρο πολύ κοντά στην είσοδο του λιμανιού,
β)τα ιχ θα πρέπει να εμποδίζονται να πλησιάζουν την περιοχή του λιμανιού,
γ)Οι χώροι στάθμευσης να μπορούν να οργανωθούν με ελεγχόμενο σύστημα , ώστε στους ίδιους υπάρχοντες χώρους να εξυπηρετούνται περισσότεροι πολίτες.
Επίσης σε πρόσφατη πρόταση από τον σύλλογο φίλων του παραδοσιακού οικισμού η πρόταση της ήπιας κίνησης σε μία κατεύθυνση ,στον παραλιακό δρόμο και είναι σε σωστή βάση.
Ακόμα θα είναι σημαντικό να μπορέσουν να υλοποιηθούν οι αποφάσεις που έχει πάρει το συμβούλιο του Δήμου Πάρου και ιδιαίτερα οι απαγορευτικές διατάξεις από το θεματικό συμβούλιο που έγινε στις 12.4.2014

Θαλάσσια συγκοινωνία στο κόλπο της Πάρου

Τελειώνοντας θα ήθελα να προτείνω στο Δημοτικό συμβούλιο , να εξετάσει την περίπτωση να ενισχύσει την μοναδική θέση του οικισμού σε σχέση με την θάλασσα, και τον προστατευμένο από ισχυρό άνεμο κόλπο της Πάρου, κατά την καλοκαιρινή περίοδο, ώστε να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις , για μετακινήσεις με μικρά ταχύπλοα θαλάσσια λεωφορεία (φωτογραφία) .
Αυτό θα μπορούσε να γίνει αξιοποιώντας δημοτικούς χώρους κατά μήκος του παραλιακού μετώπου από τα δημοτικά σφαγεία μέχρι τον ΝΟΠ, όπου υπάρχουν χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων ,και θα μπορούσαν να λειτουργούν σαν χώροι ανταπόκρισης με τα θαλάσσια μέσα μεταφοράς.
Η εμπειρία που αποκόμισα σαν μέλος του Συμβουλίου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών του ΥΕΝ, για πάνω από μία δεκαετία, μου έχει δείξει ότι η θαλάσσια διέξοδος είναι πολλές φορές η καλύτερη εναλλακτική λύση.

Ελπίζω οι απόψεις , και οι προτάσεις να συμβάλλουν στις αποφάσεις που θα πάρετε ώστε να αντιμετωπίσετε το σημαντικό αυτό θέμα

Θα ήθελα να ευχαριστήσω για την προσοχή σας

Πετρόπουλος Δημήτρης
τουριστικός και ναυτιλιακός πράκτορας

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *